sobota, 20 lutego 2016

Wieczorki z klasyką #1 - "Duma i uprzedzenie" - Jane Austen



Tytuł: "Duma i uprzedzenie"
Autor: Jane Austen
Rok wydania: 2014/1813*
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron: 368





Arcydzieło! Majstersztyk, cudo, perełka, skarb. Kocham "Dumę i uprzedzenie" i tak strasznie żałuję, że Jane Austen nie podpisze mi mojego egzemplarzu... Jestem pewna, że każdy kto czytał, tak samo jak ja ubóstwia pierwsze zdanie. 
"Jest prawdą powszechnie znaną, że samotnemu, a bogatemu mężczyźnie brak do szczęścia tylko żony."
Muszę przyznać, że pierwsze strony były po prostu nieciekawe. Zastanawiałam się czy cała książka kręci się wokół jednego tematu - wyjścia za mąż? Ale czytałam dalej. Do pana Darcy'ego poczułam ogromną sympatię, odkąd tylko się pojawił. To pewnie przez moją skłonność do uwielbiania negatywnych bohaterów. Całe towarzystwo stwierdziło, że go nie lubi, gdyż zachowuje się dumnie, jakby był lepszy od nich wszystkich. 

Uznanie "Dumy i uprzedzenia" za romans byłoby ogromnym błędem. Wątek zamążpójścia jest wysunięty na pierwszy plan, ale powieść ukazuje realia XVIII/XIX Anglii. Co dla ludzi w tamtych czasach było ważne, jak spędzali czas, etykietę i arystokrację. Chociaż to i tak nie jest głównym przesłaniem "Dumy i uprzedzenia". Autorka pokazała jak mylne jest pierwsze wrażenie, że tylko szczera rozmowa może pokazać nam jaki człowiek jest naprawdę. Dwuznaczność tytułu według mnie było świetnym pomysłem. Metaforyczne odniesienie do głównych bohaterów w ten sposób sprawiło tylko, że jeszcze bardziej zachwycam się dziełem Jane Austen. Aby lepiej to zrozumieć musicie przeczytać tę książkę, nic innego wam doradzić nie mogę. 


Źródło zdjęcia
"Dumę i uprzedzenie" polecam szczególnie panom... tak, tak PANOM, żeby zobaczyli jak powinno admirować się kobiety i w jaki sposób zabiegać o ich względy.
W 1995 roku powstał serial, a w 2005 roku film. Z chęcią obejrzę ekranizację "Dumy i uprzedzenia". Którą wersję polecacie?

Źródło zdjęcia



1995 rok

Elżbieta Bennet - Jennifer Ehle
Pan Darcy - Colin Firth 




Źródło zdjęcia




2005 rok

Elżbieta Bennet - Keira Knightley
Pan Darcy - Matthew Macfadyen 






Ocena: 10/10

-Zapałka

8 komentarzy :

  1. Zachęcająca recenzja <3 Czas na klasykę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, dziękuję <3 Na klasykę zawsze jest pora!

      Usuń
  2. Chciałam ostatnio zamówić na nieprzeczytane, ale jak składałam zamówienie jak na złość była niedostępna :( Aczkolwiek na pewno kiedyś zdobędę i przeczytam :D
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Próbowałam ale nie przebrnęłam przez nią. I szybko nie spróbuje. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, szkoda. Mówię Ci, warto dobrnąć do końca :D

      Usuń
  4. Nie przepadam za klasyką jednak twoja recenzja sprawiła że chyba przełamie się i coś z tego gatunku przeczytam może nawet zacznę od "Duma i uprzedzenie"

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też nie mam na swoim koncie dużo klasyki, ale "Duma i uprzedzenie"... to trzeba przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka